środa, 11 grudnia 2013

Sylaby przestrzenne

Inaczej sylaby 3D, jak je nazwała w komentarzach Kinko ;)


Długo zastanawiałam się czy o nich pisać. Bo wbrew pozorom to zabawka niebezpieczna. Ale! W końcu rodzice i terapeuci na "Głosce" to sami mądrzy ludzie, więc na pewno zastosują się do zaleceń.

 Na początek pokażę Wam, co to jest sylaba przestrzenna ;) Po tych kilku zdjęciach, nadal jest tekst! ;P




Po co mi ona?

To jest temat dłuuuuugi.

Ale można go skrócić :) Dawno, dawno temu :P uczyłam czytać dzieci sylabami (ofc, nadal to robię). 
Nie raz i nie dwa trafiłam na dziecko powyżej 7 lat, które w szkole uczyło się głoskować. I jak tu takiego młodzieńca/taką pannę namówić na sylaby, skoro on cały czas czyta [pya], a nie [pa]? Nie jest łatwo, przyzwyczajenie to ponoć nasza druga natura, a dzieci szybko się przyzwyczajają. Zwłaszcza jeśli pani w szkole, jest największym i najwspanialszym autorytetem. A często jest :)

Jednocześnie z 7latkami, uczyłam 4latki i 5latki (tzn. nie w tym samym czasie rzeczywistym, ale np. tego samego dnia :P). Z tymi młodszymi czytaliśmy metodą symultaniczno-sekwencyjną. A te dzieciaki, żeby załapać samogłoski, bardzo często musiały się nimi pobawić. Ale nie tak, że kartonik, na kartoniku A i ja się bawię tym A... o nie! to byłoby za proste ;) Bawiliśmy się samogłoskami piankowymi! Na pewno wiecie jakimi! :) Rozkochane w metodzie mamy, widząc, że dziecko łapie samogłoski na piankach w mig, kupowały całe alfabety. Porażka! W którymś momencie powiedziałam STOP.

Przecież tu nie o litery idzie! 

Ale 5latek, żeby szybciej zrozumieć [pa] jako jedność i 7latek z akapitu wyżej, żeby załapać, że [pa] to jednostka, a nie dwie jednostki, musieli tego [pa] dotknąć. I to [pa] nie mogło rozpaść się na dwie litery (przynajmniej na początku).

Rozumiecie? Czy zagmatwałam?

Dla tych, dla których piszę zbyt kwieciście:
Dziecko, które uczy się czytać sylabami, łatwiej się ich uczy, kiedy ta sylaba jest rzeczywistą jednością, a nie dwoma literami. Zwłaszcza dziecko o typie uczenia się kinestetycznym. 

Dlatego powstały sylaby 3D ;)

Mam ich tylko kilka: pierwszy i drugi paradygmat. Najpierw bawię się tymi przestrzennymi, potem rozpoznajemy je na kartce, kartonikach, w książeczkach. Zawsze kiedy dziecko czyta [pya], pokazuję mu niebieską stojącą jak rzeźbę sylabę i pytam: "A to? co to?" W mig uzyskuję odpowiedź [pa] i potem nie mam problemu z pozostałymi paradygmatami.

UWAGA jest taka! Sylabami przestrzennymi powinny się bawić tylko dzieci, które nie mają problemów z odwracaniem kształtów, liter oraz uporządkowaniem linearnym od lewej do prawej. Pozostałe dzieci mogą się bawić, ale tylko pod okiem terapeuty/rodzica, który PILNUJE, czy dziecko nie obkręca sylaby dookoła i nie zaczyna jej czytać jako [ap].


A jak zrobić sylabę 3D?
Bo w sklepie jej się nie kupi ;) Pomysł jest bardzo autorski ;)

1. Bierzemy kartkę

2. Rolujemy tę kartkę (a w zasadzie dwie kartki :P) i z tych ruloników składamy prototyp sylaby, a konkretniej dwóch liter, z których ma się sylaba składać. Jeszcze osobno. U mnie PI na tapecie, bo się zepsuła

3. Obklejamy sylabę na kolorowo. Nie polecam papieru, bo jest zbyt twardy. Ja obkręcam litery czystą szmatką do kurzu. Z mikrofibrą. :)


4. Dla wzmocnienia liter obtaczamy je folią spożywczą.


5.  Teraz mamy dwie literki, które musimy połączyć.


6. TADAM!!

Podoba się? :)

A teraz ciekawa jestem, które wydawnictwo jako pierwsze zabierze mi pomysł :P

9 komentarze:

Kreatywny logopeda to skarb ;)

Haha;D A ja myślałam, że one są z węża ogrodowego!!

Można byłoby też takie uszyć, nie?;)

My pomagamy sobie kartonikami i u nas sprawdzają się świetnie.

@Ania! Można.. tylko trzeba umieć ;/

@Katarzyna - kartoniki pomagają, ale niestety są dzieci, którym nie pomagają :( Zwłaszcza ci, którzy byli uczeni głoskowania, nie umieją przejść na sylaby.

@maniamamowania - bawcie się :)

Ojej, to dla moich głoskujących krzyżaków się nie nadają? :( Buu!

Ale i tak spróbuję coś wykombinować. Dzięki za podpowiedź.

Ciekawa jestem jak mój prywatnyosobistyrodzony by na takie zareagował :)

Się nadają, ale jak będziesz stała obok i pilnowała, żeby odwróconych nie czytali! :P

To będę stać i pilnować, bo już siły nie mam na te wszystkie "pya".

Prześlij komentarz

Jakie jest Twoje zdanie na ten temat? Wyraź je :)

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.