czwartek, 24 października 2013

Co to jest głoska

Dzisiaj post dla mnie z jajem ;)

Dlaczego? Dlatego, że długo nie wierzyłam, że ten post może komuś pomóc! Umówmy się - nie wszyscy muszą pamiętać z  podstawówki czym jest głoska! ALE! Jak zobaczyłam w statystykach w słowach kluczowych ciągle powtarzające się zapytanie "co to jest głoska" to wrodzona jadowitość nie pozwoliła mi nie zareagować:))


LITERĘ CZYTAM ORAZ PISZĘ, GŁOSKĘ WYMAWIAM ORAZ SŁYSZĘ.
 
I tyle z definicji :))

Liter w alfabecie polskim mamy 32:
A Ą B C Ć D E Ę F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U W Y Z Ź Ż
głosek trochę więcej, bo wszystkie dwuznaki tworzą głoski:
SZ CZ DŻ RZ CI ZI NI DZI DŹ.
 
Zatem w wyrazie OKO mamy 3 litery i 3 głoski, ale w wyrazie KASZA mamy 5 liter i 4 głoski: ka[sza]a. W wyrazie DZWONEK mamy 7 liter i 6 głosek.
Zabawa zaczyna się przy głoskach miękkich i zmiękczonych. Głoski miękkie to te, które znamy: [ś, ź, ć, dź, ń, si, zi, ci, dzi, ni], ale także [ki, gi, chi]!!! Głoski zmiękczone to [pi=p`, b`, w`, t`, d`, l` b` m`], ale również [c`] np. w wyrazie [circa = łac. około].
 
Jak ktoś chce wiedzieć jak powstaje głoska, to zapraszam na ten post.
 
I tyle w temacie :))
 
 
 
 

5 komentarze:

co do głosek zmiękczonych p', m', l' itd... Są dwie szkoły. Zatem Chciałabym uczulić na zapoznanie się ze sposobem, jaki wprowadzony jest w szkole ;)

W Krakowie uczyłam się fonetyki w sposób podany w poście. W Gdańsku już tych miękkich nie ma. Może warto byłoby zaapelować do językoznawców, aby ten system jakoś ujednolicić?...

@ Edyta, a jak wprowadzasz w szkole?
Korzystam z podręczników WSiPu i tam wprowadzam głoski zmiękczone np. w wyrazie wiadro wi-a-d-r-o. W wyrazie zima zi-i-m-a. Naprawdę jest do tego jakaś inna filozofia?

Edyta, zaintrygowałaś mnie bardzo. Przeszukałam Internet. Znalazłam Lublin: http://www.kul.pl/spolgloski-miekkie-i-zmiekczone,art_33963.html i Warszawę: http://lukaszrokicki.pl/2011/12/12/podzial-glosek-polskich/ Nie znalazłam Gdańska, a chwilowo nie mam dostępu do polskich bibliotek. Powiedz mi zatem, proszę, jak uczy Gdańsk? Bardzo jestem ciekawa

http://www.sciaga.pl/slowniki-tematyczne/3673/klasyfikacja-glosek/ tutaj w ogóle nie ma podziału na miękkie i zmiękczone, więc chyba rzeczywiście jakieś uproszczenia w szkole się stosuje. W podręczniku, którego używałam w II klasie szkoły podstawowej, za miękkie uważa się te, które dla mnie też są miękkimi.

Rzeczywiście.
Ale w moim podręczniku dla klasy IV (WSiP) jest wyraźny podział na miękkie i zmiękczone takie, jak we wpisie. Pewnie dlatego, że to starsza klasa.

Prześlij komentarz

Jakie jest Twoje zdanie na ten temat? Wyraź je :)

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.