niedziela, 12 sierpnia 2012

Kamienie milowe w życiu dziecka

Mimo tego, że każde dziecko jest jedyne i niepowtarzalne w swoim rodzaju, i mimo tego, że każde dziecko rozwija się indywidualnie,  to jednak istnieją takie etapy w rozwoju małego dziecka, po których możemy poznać czy nasz Maluch mieści się w normie czy też lekko od niej odstaje.
Od narodzin do 3 miesiąca życia dziecko zaczyna reagować na dźwięki: przerywa płacz słysząc głos, wzmacnia lub osłabia ssanie. W tym czasie dzieci zaczynają również głużyć (charakterystyczne ghru-ghru podobne do dźwięków wydawanych przez gołebie), piszczą z radości oraz płaczą i krzyczą kiedy jest im źle.
Pomiędzy 4 a 6 miesiącem życia Maluch odwraca głowę szukając źródła dźwięku, jak również zwraca uwagę na zmianę tonu głosu (rozpoznaje melodię głosu). Zaczyna się także uśmiechać oraz gaworzyć (ga-ga-ba-ba-ma-ma).
Do 12 miesiąca życia dziecko zaczyna rozumieć pierwsze pytania i polecenia ("Gdzie mama?", "daj cześć", "przybij piątkę"), chętnie naśladuje ruchy innych oraz uczestniczy w zabawach (kosi kosi, idzie rak nieborak). Ponadto wykorzystuje gesty, aby pokazać co chce (pokazuje palcem wskazującym), używa pierwszych słów (mama, tata, baba), które nie zawsze muszą być kojarzone z konkretnym przedmiotem.
Między 1. i 2. rokiem życia dzieci potrafią wskazać palcem nazywane przez nas przedmioty (np. miś, piłka, auto, lala) oraz części ciała (np. oko, ucho, nosek, brzuszek, ręka). Rozumieją i wykonują najprostsze polecenia (daj buzi, zrób papa, przynieś auto) oraz z zainteresowaniem słuchają piosenek i wierszyków przeznaczonych dla nich. Często używają wyrazów dźwiękonaśladowczych w celu nazwania jakiegoś przedmiotu lub czynności (np. bach, brum, koko), poprawnie wymawiają wszystkie samogłoski ustne oraz spółgłoski [p, m, b, l, t, d, n, ł]. Próbują wymawiać wyrazy nieraz upraszczając ich grupy spółgłoskowe. Mają coraz bogatszy słownik, ale pojawiają się też echolalie rozwojowe.
Po 2. roku życia (ale przed 3. ) dziecko rozróżnia już przeciwieństwa "jest - nie ma" oraz rozumie bardziej skomplikowane polecenia "weź autko i połóż je na stole". Odpowiada także na pytanie "jak masz na imię?", potrafi nazwać coraz więcej przedmiotów stosując również liczbę mnogą (czasem tworząc neologizmy, np. "piesy"), zadaje coraz więcej pytan typu "co to?" oraz zauważa brak czegoś ("nie ma mamy"). Pojawiają się głoski tylnojęzykowe [k, g] oraz płynne [l]. W słowniku dziecka trudne głoski zastępowane są przez łatwiejsze np. [lowel], [śkło] lub [skło].
Wszystkie przedstawione wyżej etapy dotyczą mowy dziecka, zarówno biernej (słyszenie i rozumienie), jak i czynnej (mówienie). Jeśli w rozwoju Maluszka któryś etap następuje później niż tu opisano, warto udać się z nim na konsultacje do logopedy.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Jakie jest Twoje zdanie na ten temat? Wyraź je :)

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.