czwartek, 18 lipca 2013

Prawy do lewego. Teoria metody krakowskiej

Nie tak dawno temu widziałam w Internecie fajną grafikę. Pokazywała podział półkul mózgowych oraz to, za co są odpowiedzialne. Oczywiście nie mam żadnego prawa, żeby wykorzystać tamtą grafikę, a z moich starych map myśli niewiele się dowiecie (swoje mapy myśli umiem czytać tylko ja:)), postanowiłam naprędce zrobić swoją. Jest szalenie podobna do tamtej, ale trudno żeby nie była, skoro półkule odpowiedzialne są cały czas za to samo. Niezależnie od autora grafiki.
Między półkulami znajduje się spoidło wielkie (inaczej ciało modzelowate),  którego funkcją jest przekazywanie informacji między półkulami. Oczywiście!! zadania półkul na wszystkich grafikach są pokazywane w uproszczeniu, ale to uproszczenie w zupełności wystarczy do oceny, która półkula mózgu pracuje lepiej.
Dzisiejszy świat operuje głównie obrazem (podobnie jak świat prehistoryczny). Począwszy od reklam, skończywszy na emikonach :P (które osobiście bardzo lubię). Dzieci w tym świecie są niejako "narażone" na prawopółkulowość, dlatego że te obrazy lepiej wykształcają prawą półkulę. Ale język nie może istnieć bez lewej półkuli, bo to właśnie ona tworzy język (zasady gramatyczne, sposób łączenia dźwięków w słowa). Dlatego musimy u najmłodszych rozwijać lewą półkulę.

Jak to zrobić najprościej?
Ano tak samo jak każde inne ćwiczenie. Jeśli umiesz już dodawać, nauczymy się mnożyć POPRZEZ dodawanie. Tutaj sytuacja jest analogiczna. Najpierw wykonujemy ćwiczenia prawopółkulowe, a żeby potem przejść do "lewych" (w rozumieniu dziecka - trudniejszych).

Przy numerach punktów znajdują się linki. Jeśli klikniecie Państwo w link przejdziecie do artykułu teoretycznego na dany temat. W artykule zawarte są informacje, jak najlepiej ćwiczyć z dzieckiem, aby mu pomóc. Artykuły piszę prosto :) tak, aby każdy mógł je zrozumieć. Zachęcam do zapoznania się z nimi.
Każdy punkt kończy się linkiem do ćwiczeń. Również zachęcam do zajrzenia :)
Pokazujemy dziecku CAŁY obrazek i PRZY NIM tniemy go wzdłuż linii prostej na części. Prawa półkula musi ZOBACZYĆ proces analizy, żeby mogła zrozumieć syntezę.
Ćwiczenia z analizy i syntezy wzrokowej (oraz słuchowej) znajdziecie Państwo tutaj
Najpierw ćwiczymy pamięć GLOBALNĄ, potem SEKWENCYJNĄ
!!!Na tym drugim filmie powinnam sprawdzać każdy przedmiot zaraz po tym jak Kuba go położy, ale ponieważ znamy się z Kubisiem nie od dziś to oboje wiemy, że nie miałby tej frajdy co na końcu;) Zauważcie jednak, że chłopiec tak naprawdę na obu filmikach zapamiętuje JUŻ SEKWENCYJNIE, bo sam NAZYWA obrazki po to, aby lepiej je zapamiętać!
Ćwiczenia pamięci znajdują się tu
3. Uporządkowanie sekwencyjne - układanki lewopółkulowe
Na początku działamy na materiale tematycznym, potem atematycznym. Zaczynamy od PRAWOPÓŁKULOWYCH KOLORÓW i kształtów, sama sekwencja jest lewopółkulowa.
Ćwiczenia sekwencji znajdą Państwo w tym miejscu

4. Szeregowanie - układanki lewopółkulowe
Zasada działania taka sama jak przy sekwencjach. Pamiętamy, żeby zaczynać działać od tematycznych do atematycznych.
A ćwiczenia szeregów i relacji są tutaj :)

5. Wyszukiwanie różnic na obrazkach - układanki lewopółkulowe
To już wyższa szkoła jazdy, choć jeszcze nie najwyższa. Powtarzać się nie będę o relacjach już było. Ważne jest aby zaczynać od rzeczy dla dziecka prostych, a kończyć na tych trudniejszych.
Znajdź różnicę;)

Ćwiczenia znajdziemy tu

6. Uporządkowanie linearne historyjek obrazkowych - układanki lewopółkulowe
Pomóżmy dziecku ułożyć dwa obrazki (pierwszy i ostatni). A po kilku udanych próbach dołóżmy trzeci. 

A o ćwiczeniach historii obrazkowych tutaj

7. Odwracanie wzorów - układanki lewopółkulowe

Jest umiejętnością potrzebną do prawidłowego czytania, a więc czynności lewopółkulowej.  Ćwiczenia tutaj.


Dziecko powinno umieć PRZERYSOWYWAĆ (podstawowy) kształt po innych: linię poziomą, pionową, krzyżyk. Oczywiście wraz z wiekiem wymagania względem dziecka powinny rosnąć.
Dodam, że ośrodek mowy znajduje się w mózgu w okolicach ośrodka motoryki małej. Często bez sprawnej motoryki małej nie ma mowy.


Dlatego warto ją ćwiczyć. Ćwiczenia motoryki małej znajdziecie Państwo tutaj


Też musi zaczynać się od GLOBALNYCH samogłosek i wyrazów i stopniowo przechodzić w czytanie SEKWENCYJNE.

Temat wczesnej nauki czytania jest tematem długim, dlatego piszę o nim w kilku postach, Podstawy teoretyczne znajdziecie Państwo tutaj, natomiast ćwiczenia -  tu.

10. Kategoryzacje - układanki lewopółkulowe

To jedna z najważniejszych umiejętności dla małego dziecka. Inaczej segregowanie, czyli zdolność oddzielenia od siebie dwóch kategorii. Wbrew pozorom - trudne. Ćwiczenia kategoryzacji znajdują się tu


11. Treningi słuchowe
W linku od razu ćwiczenia.
Słuch to nasz podstawowy zmysł do mówienia. Nie da się nauczyć mowy bez poprawnego słuchu, zarówno fizjologicznego, jak i fonemowego. Dlatego tak ważne jest ćwiczenie tego zmysłu już od najmłodszych lat.

Zachęcam także gorąco do poczytania o ogólnym rozwoju dziecka w tych postach.

Mam nadzieję, że chociaż trochę pomogłam, zwłaszcza osobom takim jak ja - wzrokowcom lubującym się w kolorach, umysłom ścisłym, a zwłaszcza im dzieciom. Harmonijne wykształcenie obu półkul mózgowych jest bardzo ważne dla rozwoju dziecka, więc nie zaniedbajcie tego, Drodzy Rodzice. Pamiętajcie o tym, że ćwiczenia naprawdę nie muszą być nudne i wykonywane jako nauka, często można je przekształcić w zabawę.

A na filmach Kuba. Zajęcia trudno nazwać terapeutycznymi, bo zbyt emocjonalny stosunek mam do Małego :P Poza tym on już jest logopedycznie całkiem OK, a ja jestem daleko. I nie chcę nawet słowa słyszeć o tym, że chłopiec wykonuje zadania lewą ręką! W jego przypadku to, uwierzcie mi, jedyna możliwość.






7 komentarze:

Dziękujemy Kasiu za ten post. Wielu rodziców potrzebuje wskazówek. Będę się dokładać ze swoimi pomysłami i linkować Cię gdzie trzeba!
Jedną z ważnych wskazówek, które daję dzieciom ewidentnie "prawopółkulowym" to kategoryczna rezygnacja z telewizji i filmów dvd! Właśnie dlatego, że stymuluje ona prawą półkulę. U dzieci dwujęzycznych odpada tu nawet argument stymulacji języka mniejszościowego, gdyż najpierw musimy pobudzić ogólny rozwój językowy! Dzieci do 3 r.ż. powinny być (wg. mnie i teorii powyższych) odizolowane od TV. Post o tym czeka "na wykończenie" i czeka...

Dziękuję za zebranie wszystkiego do kupy :)
Ja też podaję adres bloga wielu rodzicom, a nawet koleżankom z pracy :)

Dzięki Kinko;)
Ale ten post uświadomił mi jak wielu problemów jeszcze na blogu nie poruszałam :)

Super strona!!! :) dziękujemy - ja, moje dzieci, moja rodzina, dzieci znajomych... dobra wieść się niesie :)
Powyżej jest trochę niejasny pkt 7. i odnośnik jaki w nim się znajduje też nic mi nie mówi. Chyba powinien być ten link: http://wsiecidzieci.blogspot.com/2013/11/kolorowe-koka.html ;) pzdr.

Pomidorze!! Ależ ja - roztrzepana wariatka - tak naprawdę jeszcze nie napisałam słowa o teorii odwracania wzorów! I dlatego tam nie ma odnośnika, jest tylko "tutaj" na zabawę z odwracaniem!! Niniejszym DZIĘKUJĘ! za przypomnienie :))) Usiądę do tego w tym tygodniu. W czwartek lub poniedziałek post na ten temat powinien się pojawić :) I dzięki za polecanie :)
Ach, jak mi się marzy, żeby tu wchodziło jeszcze więcej osób!! :)))

Hmm.. no to ja nadal nie rozumiem. "jest tylko "tutaj" na zabawę z odwracaniem" --> ja właśnie z tego odnośnika nic nie rozumiem. Hasło "oczy i potwory" nie mówi mi kompletnie nic. Tam z kolei jest odnośnik do Ewy, ale na stronę główną. U niej też nie umiem znaleźć "oczu i potworów". DLATEGO właśnie, po prześledzeniu odnośników i ich zawartości, skomentowałam powyżej, że dla mnie pkt 7. jest niejasny. A skoro nie chodzi o wzory z kolorowymi kółkami, to już kompletnie nie wiem o co chodzi. A chcę wiedzieć, bo chcę to ćwiczyć :D Niezmniennie, dziękuję że Pani jest :*

Pomidorze!! W czwartek! Obiecuje, ze w czwartek tak to napiszę, że wszyscy zrozumieją, ok?:)))

Prześlij komentarz

Jakie jest Twoje zdanie na ten temat? Wyraź je :)

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.