Mimo tego, że każde dziecko jest jedyne i niepowtarzalne w swoim rodzaju, i
mimo tego, że każde dziecko rozwija się indywidualnie, to jednak istnieją takie etapy w rozwoju
małego dziecka, po których możemy poznać czy nasz Maluch mieści się w normie
czy też lekko od niej odstaje.
Od narodzin do 3 miesiąca życia dziecko zaczyna reagować na
dźwięki: przerywa płacz słysząc głos, wzmacnia lub osłabia ssanie. W tym czasie
dzieci zaczynają również głużyć (charakterystyczne ghru-ghru podobne do
dźwięków wydawanych przez gołebie), piszczą z radości oraz płaczą i krzyczą
kiedy jest im źle.
Pomiędzy 4 a 6 miesiącem życia Maluch odwraca głowę szukając
źródła dźwięku, jak również zwraca uwagę na zmianę tonu głosu (rozpoznaje
melodię głosu). Zaczyna się także uśmiechać oraz gaworzyć (ga-ga-ba-ba-ma-ma).
Do 12 miesiąca życia dziecko zaczyna rozumieć pierwsze
pytania i polecenia ("Gdzie mama?", "daj cześć", "przybij piątkę"), chętnie naśladuje
ruchy innych oraz uczestniczy w zabawach (kosi kosi, idzie rak nieborak).
Ponadto wykorzystuje gesty, aby pokazać co chce (pokazuje palcem wskazującym),
używa pierwszych słów (mama, tata, baba), które nie zawsze muszą być kojarzone
z konkretnym przedmiotem.
Między 1. i 2. rokiem życia dzieci potrafią wskazać palcem
nazywane przez nas przedmioty (np. miś, piłka, auto, lala) oraz części ciała
(np. oko, ucho, nosek, brzuszek, ręka). Rozumieją i wykonują najprostsze
polecenia (daj buzi, zrób papa, przynieś auto) oraz z zainteresowaniem słuchają
piosenek i wierszyków przeznaczonych dla nich. Często używają wyrazów
dźwiękonaśladowczych w celu nazwania jakiegoś przedmiotu lub czynności (np.
bach, brum, koko), poprawnie wymawiają wszystkie samogłoski ustne oraz
spółgłoski [p, m, b, l, t, d, n, ł]. Próbują wymawiać wyrazy nieraz
upraszczając ich grupy spółgłoskowe. Mają coraz bogatszy słownik, ale pojawiają
się też echolalie rozwojowe.
Po 2. roku życia (ale przed 3. ) dziecko rozróżnia już przeciwieństwa
"jest - nie ma" oraz rozumie bardziej skomplikowane polecenia
"weź autko i połóż je na stole". Odpowiada także na pytanie "jak
masz na imię?", potrafi nazwać coraz więcej przedmiotów stosując również
liczbę mnogą (czasem tworząc neologizmy, np. "piesy"), zadaje coraz
więcej pytan typu "co to?" oraz zauważa brak czegoś ("nie ma
mamy"). Pojawiają się głoski tylnojęzykowe [k, g] oraz płynne [l]. W
słowniku dziecka trudne głoski zastępowane są przez łatwiejsze np. [lowel],
[śkło] lub [skło].
Wszystkie przedstawione wyżej etapy dotyczą mowy dziecka, zarówno biernej (słyszenie i rozumienie), jak i czynnej (mówienie). Jeśli w rozwoju Maluszka któryś etap następuje później niż tu opisano, warto udać się z nim na konsultacje do logopedy.
0 komentarze:
Prześlij komentarz
Jakie jest Twoje zdanie na ten temat? Wyraź je :)
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.